fbpx
Idealna długość i umiejscowienie reklamy w podkastach

Marki coraz częściej decydują się na inwestowanie w reklamy w podkastach. Marketerzy zaczęli doceniać to medium, jako nowatorskie rozwiązanie i dotarcie do zaangażowanego i świadomego odbiorcy. Jednak w miarę rosnącego zainteresowania taką formą promocji rodzą się podstawowe pytania: jaka jest idealna długość reklamy i w którym momencie audycji ją ulokować?

Z pomocą przychodzi portal Marketing Brew, który poprosił o swoje opinie 15 marketerów zajmujących się podkastami. Odpowiedzi nie były jednoznaczne, jednak w przeważającej części idealna reklama w podkaście powinna trwać od 30 do 60 sekund. Jak wyjaśnił Grant Durando, dyrektor firmy marketingowej Right Side Up, tradycyjny host read czytany przez podkastera nie powinien trwać dłużej.

Z kolei Christian Brenton, dyrektor biznesowy grupy Acast uważa, że jeśli host read przedstawiony będzie w sposób oryginalny, ciekawy i interesujący, może trwać nawet od 90 sekund a nawet 5 minut.

W tym wszystkim można się na pewno zgodzić z twierdzeniem „nie chodzi o długość; chodzi o jakość”, które przedstawiła Shira Atkins, współzałożycielka i dyrektor ds. przychodów w firmie podkastowej Wonder Media Network. W końcu każdy podkast jest inny. Reklamy również powinny wpasowywać się profil audycji.

Jeśli chodzi o umieszczanie reklam, te w trakcie prowadzonego odcinka mają zdecydowaną przewagę  nad reklamami na początku, chociaż te ostatnie też mają swoje zalety.

Lokowanie reklamy na początku audycji zapewni, że ta zostanie wysłuchana przez odbiorcę, natomiast te w trakcie trwania podkastu dotrze do bardziej zaangażowanych słuchaczy. Według Mike’a Kadin, założyciela i dyrektora generalnego platformy hostingu i monetyzacji podkastów RedCircle, reklamy na początku odcinka są bardziej opłacalne i nie są pomijane tak często, jak niektórzy mogą sądzić.

Taką opinię odrzuca jednak Dan Franks, przewodniczący społeczności podkastów i konferencji Podcast Movement. Słuchacze często trzymają telefon w dłoni, gdy zaczynają słuchać podkastu, a wtedy najłatwiej jest pominąć reklamy. Podobnie, kiedy odcinek się kończy, często chwytają telefon i robią to samo – podkreśla. W połowie odcinka odbiorcy są już zwykle zaangażowani w treść.

Warto też wspomnieć o innych formatach reklamowych. W momencie, gdy marka zdecyduje się na szerszą współpracę, będzie w posiadaniu pełnego wachlarza możliwości. Wywiad z wydelegowanym ekspertem na pewno ociepli wizerunek brandu, sprawi, że marka stanie się bardziej „ludzka” dla potencjalnego klienta, który do tej pory znał ją ze spotów TV, radia czy YouTube. Podobna rzecz ma się z konkursami czy kodami rabatowymi, wówczas słuchacz jeszcze chętniej sięgnie po dany produkt lub skorzysta z usługi marki.

Jakie wnioski płyną z opinii ekspertów branżowych? Jeśli chodzi o reklamę w formacie host read, kluczem jest dotarcie do właściwych odbiorców z właściwym przesłaniem. Podkasterzy zwykle znają swoich słuchaczy, mają pełen dostęp do statystyk i nie raz warto skorzystać z ich opinii. Z doświadczenia Digital Audio reklama pojawiająca się na początku odcinka dotrze do najszerszej grupy użytkowników.